De politie - Reisverslag uit San Francisco, Verenigde Staten van Robert Stolwijk - WaarBenJij.nu De politie - Reisverslag uit San Francisco, Verenigde Staten van Robert Stolwijk - WaarBenJij.nu

De politie

Door: Robert

Blijf op de hoogte en volg Robert

14 Mei 2013 | Verenigde Staten, San Francisco

Dolores Park:
Als er een plek in de stad is die je er aan herinnerd dat je in San Francisco bent dan is het het Dolores Park (ook wel het wietpark genoemd). In het park bevinden zich op een zonnige zondag een aantal Nederlanders, terrasje vol met homo's in Speedo onderbroeken, hippies, nerds, veel mensen met tatoeages, piercings en bijzondere haarkapsels, muzikanten, zwervers. Kortom een grote bende.

Napa Valley:
Een uurtje rijden naar het Noorden bevind zich Napa Valley, de wijnstreek. 2 wijngaarden en een lokale bierbrouwer stonden er op het programma. Aan het eind van de dag hadden we 10 soorten wijn geproefd en nog een aantal biersoorten. Volgens de kenners komt hier heel veel goede wijn vandaan, ik proef het niet.

De politie:
Wanneer er hier in San Francisco iemand wordt aangehouden dan doet de politie dat niet onopvallend, nee, het moet met machtsvertoon gebeuren.
Zo werd er bij mij in de straat een auto aan de kant gezet en werden de 2 inzittenden gearresteerd.
2 mensen (waarvan 1 vrouw) arresteren is natuurlijk een hels karwei. Daar zijn 5 politieauto's voor nodig (allemaal met zwaailichten), en ik telde 9 agenten. En nog kostte ze het een half uur om de inzittenden in de politieauto's te krijgen, lekker efficiënt.

De agenten komen wel wat dreigender/ met meer autoriteit dan de Nederlandse agenten over heb ik gemerkt.
Het bedrijf waar ik stage loop verhuurd gemeubileerde woningen aan klanten (bijvoorbeeld aan zakenmensen die voor 1 maand in San Francisco moeten zijn).
Een van de klanten had identiteitsfraude gepleegd. De makelaar had een woning aan "Nicholas" verhuurd. Toen de makelaar de creditcard van Nicholas had "gecharged" (dat er geld vanaf moet worden geschreven) werd er een paar dagen later gebeld: "er is geld van mijn creditcard afgeschreven, ik zit in Texas, ik ken jullie helemaal niet".
Nicholas had alle gegevens van de "echte" Nicholas gestolen. Identiteitsbewijs, creditcards nagemaakt enz.
De neppe Nicholas zat ondertussen al in de woning en had het slot vervangen. Om de woning terug te krijgen (mijn stagebedrijf bezit de woningen niet) werd de politie gebeld.

2 Agenten kwamen de administratie binnen lopen. De agenten zijn hier groter/dikker/breder als de Nederlandse collega's en hebben een groter pistool op zak.
De politie heeft alle gegevens genoteerd, gebeld met beide Nicholassen. Nicholas (de neppe) reageerde heel rustig, "ik heb daar wel gewerkt, ik ben net gescheiden van mijn vrouw en die heeft de verkeerde gegevens ingevuld. Waar zit jullie kantoor, dan kom ik er nu aan" (nooit gearriveerd). Na 2 uur zijn de politieagenten weer vertrokken. Ze konden niets doen, het fraudebedrag is te laag.

Mijn baas is met een slotenmaker naar de woning gegaan. Gelukkig was er niemand in de woning. De slotenmaker heeft het slot vervangen en mijn baas is op zoek gegaan naar bewijsmateriaal voor de politie --> paspoorten, rijbewijzen, creditcards, nog meer creditcards, checks, drugs etc.
Een creditcard misbruiken is niet zo moeilijk, je steelt een creditcard, koopt een auto, zet een "handtekening", en je vertrekt met auto.
Hier lopen ze in betalingsmanieren nog een beetje achter, alles gaat met checks of creditcard, online bankieren staat nog in de kinderschoenen.

Groet!
Robert










  • 15 Mei 2013 - 22:57

    Ellis:

    Het is wel erg rustig met de reacties hier op je weblog. Hoog tijd dat ik dus iets schrijf. Toch vreemd dat de VS zo'n rijk land zijn en als vooruitstrevend gezien worden. Als ik jouw verslag zo lees kunnen ze de efficiëntie nog wel wat verbeteren...
    Met wie ben je trouwens naar Napa Valley gegaan?

  • 17 Mei 2013 - 18:43

    Stefan S.:

    Vlogen bij de arrestatie 4 politieauto's over de kop, aten de agenten donuts en werkten ze blindelings langs elkaar heen? Want in dat geval is het net een politiescènes uit een typische Amerikaanse film!! Weet je zeker dat ze niet bezig waren met de nieuwste opnamen voor de The Guard 2 of Beverly Hills Cop?

    Hoe betaal jij trouwens daar? cash/pin/acceptgiro/cheque/niet?

    Doe het rustig aan met al die wijnstreken in de buurt!
    Stefan!

  • 23 Mei 2013 - 10:31

    Gerrie:

    Hallo Robert ik lees dat het goed met jou gaat.
    Met mijn gaat het ook goed
    Het is hier winter zo koud en nat.
    Gr van je buurvrouw Gerrie

Verslag uit: Verenigde Staten, San Francisco

Robert

Actief sinds 29 Dec. 2012
Verslag gelezen: 251
Totaal aantal bezoekers 11512

Voorgaande reizen:

01 Februari 2013 - 28 Augustus 2013

San Francisco

Landen bezocht: