Yosemite - Reisverslag uit San Francisco, Verenigde Staten van Robert Stolwijk - WaarBenJij.nu Yosemite - Reisverslag uit San Francisco, Verenigde Staten van Robert Stolwijk - WaarBenJij.nu

Yosemite

Door: Robert

Blijf op de hoogte en volg Robert

16 Juni 2013 | Verenigde Staten, San Francisco

Good day people,

In twee weken heb ik weer het een en ander beleefd. Een weekje gewerkt, een week National Park Yosemite, 2 keer een beer gezien, een ree die bijna in de auto wil stappen en een aantal bergjes beklommen.

Laat ik beginnen met de ree. Dat mensen/ cultuur/ normen en waarden per land/ werelddeel verschillen kan ik begrijpen. Maar dieren, nee, die gaan zich niet anders gedragen aan de andere kant van de wereld. Dieren die in de natuurleven mij den de mensen. In Amerika denken de dieren daar anders over, 2 meter van een ree staan is voor het beestje heel normaal, beetje jammer.

Dit soort dieren lopen rond in Yosemite. Yosemite is volgens zeggen het best toegankelijke nationaal park van Amerika. Je betaald $20,- voor de toegang en dan kom je in een iets te toeristisch park terecht. Er rijden lijnbussen rond, 2 baans wegen (snelweg), winkels waar alles een paar dollar duurder is en dan de vele toeristen natuurlijk.

De vele toeristen vinden dieren voeren leuk. Zoals de reeen en de eenkhoorns. De beren zijn tot op heden nog wild, er wordt alles aan gedaan om de beren wild te houden. Alles wat de beer ruikt/ lekker vind moet uit de auto. Eten/ toiletspullen gaat allemaal in de beerlocker (kluis). Hoge boetes kun je verwachten als je je eten achterlaat in de auto/ picknickplekken etc. Een beer die een keertje spaghetti heeft gegeten gaat niet meer de hele dag op zoek naar de lekkere blaadjes in het bos zonder koolhydraten. De beer gaat op zoek naar het makkelijke eten van de mensen, wordt als gevaar(lijk) gezien en wordt afgeschoten.

Zijn beren gevaarlijk? Ik heb in de week Yosemite 2 bruine beren gezien, heb er een paar schrammetjes aan overgehouden, verder niets.
1 beer gezien die door het gras liep (30-40 meter afstand). De 2de beer hebben we gezien toen we een berg beklommen. 20 meter voor ons kwam er een kleine (baby)beer uit de bosjes die het wandelpad overstak. De Chinees die voorop liep die schrok en liep rustig achteruit. De nr 2 in de rij, ook een Chinees die dacht daar anders over. Mobiel pakken, er naar toe lopen om er een fotootje van te maken. Gelukkig kwam er geen moederbeer uit de struiken anders hadden we een Chinees minder gehad. De foto maken is hem trouwens niet gelukt.
Ik vond de beren er van afstand leuk/ schattig uit zien, beetje als Paddington (foto's van de beer heb ik zelf niet gemaakt, ik moet ze nog ontvangen).

Ieder jaar worden er een aantal mensen in de nationale parken van Amerika aangevallen door beren. Een beer zal nooit mensen aanvallen tenzij je te dicht bij komt (100 meter is veilig) of als de moeder je een bedreiging vind voor haar baby. Wordt je aangevallen, vechten of wegrennen heeft geen zin, stil gaan liggen (de beer denkt dat je dan dood bent).

De volgende dag werden we door een Ranger/ boswachter aangesproken of we een beer hadden gezien. Het beer(tje) die we de dag ervoor hadden gezien werd gezocht. Wanneer ze de beer zouden vinden werd deze met een schot verdoofd, gechipt, dieper in het bos geplaatst. Door de chip kunnen ze de beer volgen, komt de beer niet te dicht bij de mensen.

Naast de 2 beren hebben we (11 internationale studenten uit China, Amerika, Singapore, Nederland, Ghana) de bekende watervallen bezocht: Yosemite waterfalls en de Nevada waterval, bergen beklommen, zonsopgang en een zonsondergang bekeken, Lake Tahoe bezocht, de Giant Trees bekeken, en nog een aantal minder bekende dingen bekeken/bezocht/gedaan waarvan ik de naam vergeten ben.

Na zo'n week Yosemite valt een weekje werken toch een beetje tegen. Heb de beren weer ingewisseld voor stinkende bussen en een kantoorpand.
Het einde van mijn afstudeeropdracht is in zicht :) Het verslag is zo goed als af, moet alleen nog een presentatie houden op het werk en mijn verslag/ scriptie verdedigen.

Goed weekend!
Robert

• 16 Juni 2013 - 13:38

Sponsor Uit Hengelo (gld):

Leuk verhaal. nog een paar weken dan kan je ons er als een gids langs leiden. Lijkt mij leuk!

• 17 Juni 2013 - 17:48

Jan En Joke Lenderink:

Hallo Robert,

Leuk van je te horen, ook mooi verhaal. Wij waren daar ook dus maakt het nog wat gemakkelijker qua voorstelling.

Mooie reis, valt me wel op dat niet de nederlanders voorop lopen maar de chinezen, en dat met hun kleine beentjes tegen die lange van jouw.

wens je nog veel succes daar, kan me goed voorstellen dat het de eerste dagen erg tegenvalt om er weer op kantoor te zijn, MAAR je weet het effe doorbijten.

Veel plezier nog. jan en joke en laat weten wanner je terugkomt??

• 19 Juni 2013 - 22:45

Ivon:

Tja die kleine schrammetjes; toch jammer. Ik neem aan dat ze, nu je weer op kantoor zit, wel weer goed helen?
    Mooi dat het met je scriptie goed gaat. Nog even den dan heb je echt vakantie.
    Groetjes Ivon

• 24 Juni 2013 - 12:17

Inge:

Hello!

Leuk om je verhaal te lezen! Succes met de laatste loodjes en straks lekker genieten van je vakantie, zeker verdiend!

Kan ik trouwens het nummer krijgen van die sponsor uit Hengelo, reisje naar Amerika lijkt ons ook wel wat ;-)

Veel plezier,

Groet Jurgen, Wick en Inge

• 28 Juni 2013 - 11:11

Agnes:

Hallo,
    Leuk om je verslag te lezen. Er is veel veranderd sinds ik er geweest ben (lang geleden)! Was benieuwd of je de Half Dome nog gezien hebt. Waarschijnlijk mag je die nu niet meer beklimmen!
    Nog een paar weekjes werken en dan vakantie.
    Veel plezier.
    Groetjes Agnes